Jak přivést děti k četbě aneb Dílna čtení
Učitelé českého jazyka i jiných předmětů se musí stále častěji vyrovnávat s problémy, které vyplývají z množství změn v naší společnosti.
Velkou roli ve školních problémech sehrává snižující se čtenářská gramotnost žáků. Děti už netráví svůj volný čas četbou. Mnohem atraktivnější jsou pro ně počítače, televize, „mobilní” zábava, DVD…
Přivést všechny žáky k pravidelnější četbě a k lásce ke knihám umožní právě dílna čtení. Proto jsme se rozhodli dílnu čtení zařadit do hodin českého jazyka. Žáci si přinesou vlastní beletristické knihy nebo si je vypůjčí ve školní knihovně. O své knize a o pocitech, které při čtení mají, potom diskutují s ostatními spolužáky a učitelem. Vytváří si záznamy o četbě, ke kterým se mohou vrátit a připomenout si myšlenky a pocity, které je při čtení provázely.
Jak dílny probíhají a co se po několika lekcích dílny čtení změnilo?
Žáci si zvolí své oblíbené místo ve třídě, pohodlně se usadí, aby si čtení užili. Vydrží číst bez problémů 20 až 25 minut. V dílnách probíhají čtenářské aktivity, žáci se stávají spisovateli, vyberou si postavu, kterou charakterizují, píší dopis hlavnímu hrdinovi nebo jiné postavě, předvídají, jak se bude příběh dále vyvíjet, vytvářejí komiksová pokračování nebo komentují hrdinovy činy. Viditelně se zlepšuje porozumění čtenému a hlavně vztah ke knížkám. Někteří žáci už čtou několikátou knížku, zkvalitňují se i čtenářské záznamy do pracovních listů. Z emočního hlediska četbou souvislých knih se s postavami spřátelí, prožívají s nimi jejich dobrodružství, bojí se o ně a není jim jejich osud lhostejný. Dílny čtení jim umožňují nejen setkávat se s množstvím knih, znát jejich obsahy a hrdiny, ale mít i přehled o současné dětské literatuře.