Jedna třída, dva učitelé
V rámci projektu Šablony na ZŠ jsme si vyzkoušely s kolegyní tandemovou výuku v hodině českého jazyka v sedmém ročníku.
Nejprve proběhla příprava hodiny – výběr tématu (Slovní druhy, mluvnické kategorie ohebných druhů slov), následně výběr cvičení a názorných příkladů, práce ve skupině, samostatná práce, kopírování materiálu, rozfázování hodiny, jaké využijeme metody ve výuce, rozdělení třídy na skupiny a rozdělení kompetencí obou pedagogů.
Samotná hodina velmi rychle utekla. Žáci pracovali ve skupinkách a měli za úkol číslicemi označit slovní druhy v textu Strakatý pes, připomněli si vlastnosti jednotlivých slovních druhů, zopakovali ohebné a neohebné slovní druhy, pojmy skloňování a časování. U ohebných slovních druhů potom ve dvojicích určovali mluvnické kategorie. Následovala společná kontrola a vyhodnocení práce žáků včetně sebehodnocení.
S kolegyní jsme průběžně práci kontrolovaly, dávaly pomocné otázky vedoucí ke správným odpovědím, upozorňovaly na případné chyby a následně zkontrolovaly hotovou práci.
A jaký je závěr? Všechny děti pracovaly celou hodinu, nikdo se „nevezl“ a my jsme měly přehled o všech žácích. Hodina se nám velmi líbila, přestože jsme do ní vstupovaly s menšími obavami. Pokud by to bylo na nás, dokážeme si představit, že by se tak dalo učit častěji.